Skip to content

ALLMÄNNA VILLKOR VID KÖP AV FASAD SIGNS “LYC”

1. ALLMÄNT
1.1
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som företag gör ett köp via en av Fasad
Signs säljare eller via sociala medier såsom Instagram “@fasadsigns” Avtal ingås mellan
dig “Företag” och Fasad Signs som styrs under LY COUTURE Group of Companies AB,
organisationsnummer 559172-5055 (”LYC”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig
information om LYC framgår även på Sajten. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är
Företag och som gör ett köp via en av Fasad Signs säljare eller via sociala plattformar..
1.2
För att kunna göra ett köp via en kontaktperson eller sociala plattformar från Fasad Signs
måste Du vara registrerat företag. LYC förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller
ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har
betalningsanmärkningar).
1.3
FASAD SIGNS reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella skrivfel, exempelvis fel i
produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom
förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information
angående om en vara finns i lager. FS har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att
ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en
vara som du vill handla så kommer FS naturligtvis att meddela dig om detta och FS har
rätten att korrigera felet.
2. AVTAL
2.1
Ett avtal om köp ingås först när du som kund (godkänd offerten) eller fakturan skickas.
FS uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse/kvitto för eventuella kontakter med
FS:s kundtjänst.
3. PRISER, AVGIFTER, BETALNING OCH LEVERANSER UTANFÖR
STOCKHOLM
3.1
Vid beställning av skyltar via en kontaktperson eller sociala plattformar från Fasad Signs
“FS” gäller de priser som anges av Fasad Signs “FS” säljare per telefon/SMS eller sociala
plattformar. Priser anges i svenska kronor och är exklusive moms. Priserna inkluderar inte
betalnings-, fraktavgifter samt leverans utanför stockholmsområdet som anges separat.
3.2
Du kan betala på de sätt som anges av säljaren. Läs mer om våra betalsätt och rabatter på
Sajten. Fasad Signs “LYC” har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen och
köpet, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts
av Fasad Signs “LYC”. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan Fasad Signs “LYC” eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall
upplysas om detta. Fasad Signs “LYC” förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla
betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Du valt av någon anledning inte fungerar
vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ kan
förekomma..
4. KAMPANJER OCH ERBJUDANDEN
Fasad Signs “LYC” kan från tid till annan erbjuda kampanjer som kan ha förmånligare
villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning. Dessa förmånligare
villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Fasad
Signs “LYC” i samband med kampanjen. Fasad Signs “LYC” förbehåller sig rätten att när
som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj
gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor gäller under en
begränsad tid och så länge lagret räcker.
5. LEVERANS OCH TRANSPORT
5.1
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på av
säljaren eller på sociala plattformar. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med
bokning av varor som inte finns i lager) sker standard leverans mellan 4-8 veckor räknat
från det att Fasad Signs “FS” bekräftat beställningen och meddelat DIG som kund.
Fasad Signs “FS” erbjuder expressleverans 2-4 veckor mot en extra kostnad om (5.000SEK)
ex moms. Expressleveransen inkluderar enbart att varan är klar producerad från “FS” fabrik
och levererad till “FS” lagar i Stockholm.
Leveranser utanför stockholmsområdet tillkommer extra kostnad som anges av “FS”
beroende på avståndet från “FS” lagar.
5.2
Den förväntade leveranstiden av skylten framgår av punkt 5.1 på Fasad Signs villkor. Om
inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 8 veckor och detta inte beror på dig
som kund har du rätt att häva köpet. Undantag vid förseningar orsakade av
omständigheter som Fasad Signs“LYC” inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän
arbetskonflikt, krig, naturkatastrofer, global pandemi, eldsvåda, blixtnedslag,
terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i
el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster
från underleverantör på grund av omständighet som här angivits.
6. ÅNGERRÄTT
6.1
Fasad Signs“LYC” erbjuder ingen ångerrätt eller ändring på vara/ skylt efter en satt
beställning. När kund har godkänt beställning skriftligt via mejl/SMS/offert förslaget är
detta en bekräftad beställning. Alla ändringar och byte ska ske innan en beställning har
satts under perioden kunden har fått ett offertförslag.

7. GARANTI OCH REKLAMATION
7.1
Vissa av Fasad Signs“LYC:s” varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell
garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns i dessa Villkor. Garanti för
varor, FASAD SIGNS täcker inte belysning/ lampor för i varorna detta då allt typ av
belysning har en livslängd och därefter måste bytas och detta återstår på kunden själv. Vi
på Fasad Signs står endast för fel som uppstått på varan från sitt ursprung alltså fabriksfel.
Alla andra skador som uppstått av kund eller orsakas av kund står Fasad Signs inte för.
Endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en
egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering
eller annan konfigurering av varan. Ditt kvitto gäller som garantibevis.
7.2
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts av ansvariga kommer Fasad
Signs“LYC” att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Fasad Signs“LYC” strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Fasad
Signs“LYC” mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art.
Fasad Signs“LYC” förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan
inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer
Fasad Signs“LYC” riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. Mer
information finns på www.konsumentverket.se.
8. FORCE MAJEURE
Fasad Signs“LYC” ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Fasad
Signs “LYC” inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig,
naturkatastrofer, global pandemi, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad
myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan
kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av
omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som
medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle
uppstå informerar Fasad Signs “LYC” dig dels i början och dels i slutet av tiden för den
aktuella situationen. Fasad Signs “LYC” kompenserar kund med ett tillgodokvitto för
summan DU handlat för om så önskas, returer får avslag.
10. ÄNDRINGAR AV VILLKOREN
Fasad Signs “LYC” förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i
tiden. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt
köp), alternativt 30 dagar efter att Fasad Signs “LYC” har informerat dig om ändringarna.
11. OGILTIGHET
Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon
bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och
alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig
lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer
att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

12. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
12.1
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Fasad Signs “LYC”
kundtjänst eller Säljaren.
12.2
Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Fasad Signs “LYC” kundtjänst eller säljaren, kan
du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer
information om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via
EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk
https://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform,
vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvariga tvistlösningsorgan.
Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att
blanda in domstol.
Vid eventuell tvist följer Fasad Signs “LYC” beslut från ARN eller motsvarande
tvistlösningsorgan.
13.3
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med
svensk lag och avgöras enligt punkt 13.2 ovan eller i sista hand av allmän domstol.